Pedagogische doelen
In de nieuwe wet kinderopvang worden vier pedagogische basisdoelen genoemd, namelijk:
- Het bieden van fysieke en emotionele veiligheid
- Het bevorderen van persoonlijke competenties van kinderen
- Het bevorderen van sociale competenties van kinderen
- Socialisatie door overdracht van waarden en normen.
Deze basisdoelen hebben allemaal te maken met het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen. Ook zul je een overlap zien in de doelstellingen en de pedagogische doelen. Wat deze doelen en competenties precies inhouden en hoe de pedagogisch medewerkers van Kinderdagverblijf Prinsen & Prinsessen deze doelen vorm geven wordt hieronder beschreven.
Het bieden van fysieke en emotionele veiligheid
Voor de ontwikkeling van het kind is het van groot belang dat het kind zich emotioneel veilig voelt. Om dit te bereiken zorgen de pedagogisch medewerkers ervoor dat het kind zich welkom voelt. Ook heeft ieder kind met één en maximaal twee pedagogisch medewerkers een vertrouwensband. Een vertrouwde relatie ontstaat door herhaaldelijk positief contact tussen kind en pedagogisch medewerker. Hiervoor zijn twee dingen van groot belang: Vaste pedagogisch medewerkers en goede communicatie tussen kind en pedagogisch medewerker. Voor het kind is het daarom heel belangrijk dat de vaste pedagogisch medewerkers, met een maximum van twee, ook aanwezig zijn op de dagen dat het kind komt.
Verder is het belangrijk dat het kind zich vertrouwd voelt met de andere kinderen en zich veilig voelt in de groep. Dit trachten we te bereiken onder andere door complimenten te geven en consequent te zijn. Hierdoor proberen we een positieve benadering naar de kinderen na te streven.
Ook een hygiënische en veilige omgeving draagt bij aan de emotionele veiligheid van het kind.
Het bevorderen van persoonlijke competenties van kinderen
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo, afhankelijk van aanleg en temperament. Voor het optimaal kunnen ontwikkelen en ontplooien is een veilige en vertrouwde ruimte nodig. Christelijk Kinderdagverblijf Prinsen & Prinsessen biedt daar dan ook speciaal ingerichte ruimtes voor, geheel aangepast aan kinderen in ontwikkeling. Er is een ruim assortiment aan spel- en ontwikkelingsmateriaal en er worden allerlei activiteiten met de kinderen gedaan. Naar aanleiding van een universitaire studie , geven we dit voornamelijk vorm door spelenderwijs het kind te laten ontwikkelen.
Pedagogisch medewerkers kunnen de kinderen in hun ontwikkeling begeleiden, door het kind te stimuleren, te motiveren en aan te moedigen in hun vaardigheden. Praktisch gezien kunnen we de kinderen nieuwe uitdagingen aanreiken en spelsituaties uitbreiden ter bevordering van de ontwikkeling.
Wij bieden de kinderen de mogelijkheid, zich op alle onderdelen van hun ontwikkeling te kunnen ontplooien: de lichamelijke, sociaal-emotionele, cognitieve en creatieve ontwikkeling alsook de ontwikkeling van hun identiteit en zelfredzaamheid. Deze vijf ontwikkelingsgebieden dragen bij aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling.
Het bevorderen van sociale competenties van kinderen
Respect hebben voor elkaar, samen delen, elkaar helpen en aardig zijn voor elkaar zijn allemaal dingen die te maken hebben met de sociale competenties. Het bovengenoemde gaat niet altijd vanzelf. Kinderen moeten deze sociale competenties ontwikkelen. Pedagogisch medewerkers begeleiden hen hierbij, door zelf het goede voorbeeld te geven en waar nodig te corrigeren.
Socialisatie door overdracht van waarden en normen.
In onze multiculturele samenleving worden verschillende waarden en normen gehanteerd. Wij gaan er vanuit dat de Bijbel de bron is waarin grondlijnen worden aangereikt voor waarden en normen.
Naast democratische waarden als: samen delen, elkaar helpen, samen conflicten oplossen willen we de kinderen ook Bijbelse waarden en normen meegeven, zoals het respecteren van jezelf en elkaar, het hebben van een positieve, liefdevolle houding en het gebruiken van positieve, opbouwende woorden, begrip voor de ander, betrouwbaarheid en vergevingsgezindheid.