Leeftijdsgroepen
De leeftijds-specifieke ontwikkel-mogelijkheden en doelen proberen de pedagogisch medewerkers te benadrukken en stimuleren bij de kinderen.
0 – 1 jaar Explosieve groei, kijken, luisteren, bewegen (taaloriëntatie) en bovenal de hechting is belangrijk. Deze ontwikkelingen zijn te stimuleren door communicatie door kijken, lachen en vocaliseren en tevens door luisteren, liedjes zingen en het benoemen. (Voorwaarde om dit te kunnen leren is: Gehoor en emotionele stabiliteit)
1 – 2 jaar Objectconstantie (zoeken naar iets dat niet in het blikveld is, door bijvoorbeeld kiekeboespel) en symboolbewustzijn (verwijzende functie van taal) (Voorwaarde om dit te kunnen leren is: Leervermogen en taalinput)
2 – 4 jaar Zinsbegrip, zinsproductie (tweewoordzinnen > drie tot vijfwoordzinnen) tevens is woordenschatontwikkeling in volle gang.(Voorwaarde om dit te kunnen leren is: Leervermogen, taalinput en medische gezondheid) Start van de literaire beleving (boeken een verhaal), Interactief (vragen stellen over het boek, maar dan achteraf) spanning in het verhaal brengen, beleving, identificatie en verbeelding.