Ontwikkeling & Veiligheid
Hygiëne vinden wij erg belangrijk. Kleine kinderen zijn erg gevoelig voor infecties en bacteriën. Wat wij doen om te zorgen voor een goede hygiëne op het kinderdagverblijf:
- Wij wassen onze handen na elke handeling waarbij er mogelijk bacteriën aan onze handen gekomen zijn.
- Elke dag wordt de vloer gedweild.
- De groep heeft een schoonmaakrooster waarin dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken staan vermeld.
Mentorschap
Als een kind wordt aangemeld bij Prinsen & Prinsessen zal er op basis van de door de ouders gevraagde opvangdagen een mentor voor hun kind worden aangewezen. Deze mentor is in ieder geval één van de dagen van het kind aanwezig en maakt deel uit van de twee vaste pedagogisch medewerkers die alle dagen van het kind aanwezig zijn.
De mentor heeft als taak om de ontwikkeling van het kind te beoordelen aan de hand van de observatielijsten, contacten te onderhouden naar de ouders en de tienminuten gesprekken voor te bereiden. Ook zal de mentor de ontwikkeling in de dagelijkse praktijk beoordelen.
Uiteraard zal de mentor van het kind bij zorgwekkende achterstanden direct een tienminuten gesprek aanvragen bij de ouders en deze waar nodig voor een second opinion doorverwijzen naar een specialist (fysiotherapeut, logopedist, consultatiebureau etc.). Ook als ouders vragen en/of opmerkingen hebben over de ontwikkeling van hun kind kunnen ze dit bespreken met de mentor van hun kind.
Als het kind naar school gaat zal er een overdrachtsformulier worden ingevuld aan de hand van de observatielijsten die de periode daarvoor zijn ingevuld. Deze zal voor het eind van de opvangperiode worden overhandigd aan de ouders waarna zij deze kunnen geven aan de school van hun keuze.
Stimuleren van ontwikkeling van voorschoolse kinderen
Uit een studie van de universiteit in Groningen is gebleken dat het spelenderwijs leren voor kinderen in de leeftijdscategorie 0-4 jaar heel belangrijk is. Dit is ook de reden dat de pedagogisch medewerkers er alles aan zullen doen om het kind te stimuleren in de benodigde ontwikkeling zonder dat het kind een dwang voelt.
Sociale ontwikkeling |
We leren wat mag en niet mag. We bieden een consequente aanpak. De kinderen pakken deze aanpak moeiteloos op door hun ongedwongen karakter en dit laten ze zien in huneigen spel (“stoute beer, je mag niet bijten”; “mag je niet aankomen hoor”). |
Groei van denken |
We stimuleren de muzikale en literaire beleving door elke morgen met de groep te zingen. We lezen interactief voor en stellen tijdens het voorlezen en ook achteraf vragen over het verhaal. We brengen spanning in het verhaal en proberen de kinderen (passend bij de diverse leeftijden) te betrekken bij het verhaal. Bijvoorbeeld door de moraal en/of de afloop van een verhaal te bespreken. Zo wordt niet alleen het creatieve denken, maar ook het denken in oorzaak en gevolg (relaties) gestimuleerd. |
Imitatiespel | We geven de kinderen elke dag gelegenheid om vrij te spelen. Zo wordt hun sociale ontwikkeling gestimuleerd. De kinderen leren van elkaar; ze zien elkaar in sociale interactie en in spel. Ze imiteren gedrag van groepsgenoten, maar ook van de medewerksters en natuurlijk eigen ouders. Tijdens deze vrije speelsituaties wordt het imitatiespel bevorderd en groeien de kinderen in hun fantasiespel. |
Motorisch spel | We proberen elke dag naar buiten te gaan en bezoeken regelmatig een speeltuin. De kinderen krijgen zo gelegenheid om de wereld in driedimensionaal perspectief te ontdekken. Dit doen ze door te klimmen, klauteren en rennen. Ze groeien in hun grove motoriek. Dit spelenderwijs beleven en ontdekken van de driedimensionale wereld maakt dat kinderen spelenderwijs worden voorbereid op ruimtelijke beleving (onderdeel van rekenen). Ook de fijne motoriek komt aan bod. In de lente en zomer krijgen de peuters buiten bijvoorbeeld regelmatig stoepkrijt aangeboden op het plein. Binnen zijn er ook diverse materialen waarmee de fijne motoriek van de kinderen wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld nopjes, puzzels etc. |
Spelen |
We bieden een diversiteit aan speelsituaties aan: Vrije speelsituaties (elke ochtend en middag) ter bevordering van: – sociale ontwikkeling – probleemoplossend vermogen – taalontwikkeling – concentratievermogen Speelsituaties met constructiemateriaal (zoals bijvoorbeeld duplo en treinrails) ter bevordering van: – inzicht in ruimtelijke situaties – inzicht op gebied van rekenen (spelenderwijs tellen van blokken, etc.) De medewerksters helpen mee, ze begeleiden en stimuleren de kinderen in hun spel. Creatieve speelsituaties waarin uitdagingen op gebied van fijne motoriek worden aangeboden, zoals: – knutselen met diverse materialen – tekenen/kleuren |
Signalering van bijzonderheden in de ontwikkeling van kinderen
Door de mentor wordt de ontwikkeling van het kind in de gaten gehouden met behulp van de observatielijsten die voor de kinderen worden ingevuld. Uiteraard is de kijk van de andere pedagogisch medewerkers ook heel belangrijk. Als deze iets signaleert bij het kind dat mogelijk door de mentor over het hoofd is gezien, kan deze dit eerst aan de mentor aangeven waarna het voor de mentor zaak is dit te onderzoeken en indien nodig te bespreken met het team. Mochten er duidelijke aanwijzingen zijn dat er een doorverwijzing nodig is naar een specialist (fysiotherapeut, logopedist, consultatiebureau etc.) dan zal deze mogelijkheid door de mentor besproken worden met de ouders.